Evolution of Intercellular Signaling in Development: EvoInSiDe
Team leaders: Michael Schubert & Jenifer Croce
Evolution of Intercellular Signaling in Development: EvoInSiDe
Team leaders: Michael Schubert & Jenifer Croce

Ongoing projects

The EvoInSiDe team is studying the development of the nervous systems of four animal models, all members of so-called “minor/non-classical” taxa: a cephalochordate (the amphioxus Branchiostoma lanceolatum), two echinoderms (the sea urchin Paracentrotus lividus and the crinoid Antedon mediterranea), and a mollusk (the mussel Mytilus galloprovincialis). While the nervous system of the cephalochordate is centralized, those of the sea urchin, the crinoid, and the mussel are characterized by alternative nervous system organizations.

Development of neural circuits in amphioxus

The project is revisiting our basic understanding of nervous system development in this animal. At larval stages, the anterior central nervous system contains differentiated neurons and glial cells, while the posterior end does not show hallmarks of neural differentiation. However, sensory neurons of the peripheral nervous system seem to differentiate simultaneously along the whole anteroposterior body axis. Using cutting-edge imaging approaches, we have thus set out to compare, in great detail, neural development in the amphioxus nervous system. A special focus of the project is on the timing of neuronal differentiation in the central and peripheral nervous systems and thus on the formation of the first neural circuits in the developing embryo. We are further interested in contrasting these developmental events with the regenerative capacities of the nervous system.

Nervous system development in echinoderms

The project is based on our knowhow of the sea urchin model and aims at developing novel protocols and techniques for the crinoid model. This includes, for example, the optimization of protocols for spawning adults and raising offspring from fertilization through juvenile stages as well as the establishment of a set of classical developmental biology approaches. Making use of these tools, we aim to produce a thorough anatomical, molecular, and functional characterization of the developing crinoid nervous system. This project further includes a detailed characterization of the sea urchin adult nervous system, at the morphogenetic and molecular levels. The goal is to generate data for thorough comparisons between sea urchins and crinoids to reveal ancestral traits of echinoderm nervous system development.

Development of the mussel nervous system

The project addresses different aspects of mussel nervous system development. To this end, we characterize, for example, the morphogenetic processes of nervous system development, using both histological and live imaging approaches to label and trace specific neural cell populations. We are further establishing molecular maps of the developing mussel nervous system, by transcriptome analyses coupled to in situ hybridization assays. Given our general interest in intercellular signaling pathways, we are also investigating the roles of these pathways during nervous system development, using pharmacological treatments as well as gene specific loss-of-function approaches.

 

For the latest updates and information on our work, please contact us at: michael.schubert [at] imev-mer.fr / jenifer.croce [at] imev-mer.fr

 

Personnels Enseignants

Photo annuaire
Carine Barreau
Chercheur | SORBONNE UNIVERSITE
carine.barreau[at]imev-mer.fr
+33 (0) 4 93 76 39 73
Bâtiment Jean-Maetz
Photo annuaire
Joao Carvalho
Chercheur | SU
joao.carvalho[at]imev-mer.fr
+33 (0) 4 93 76 37 89
Station Zoologique

Master Biologie Moléculaire et Cellulaire

Parcours Biologie Cellulaire et du Développement & Cellules Souches

DEVELOPPEMENT DES ORGANISMES MARINS (DOMO)

Cette UE se déroule sur 2 semaines et a lieu au laboratoire de Biologie du Développement de Villefranche -sur-Mer (LBDV). Elle inclut l’examen de l’UE d’analyse scientifique (5V089) suivie par les étudiants de la spécialité de Biologie du Développement.

Durant la 1ère semaine, les étudiants participent à des ateliers et des rencontres avec les chercheurs du laboratoire.

Durant la 2ème semaine, les étudiants sont répartis dans les équipes pour y réaliser un mini projet qu’ils présentent le dernier jour du cours. Le cours est donné en anglais pour tout ou partie.

Voir la fiche UE

Modalités  d’évaluation

Présentation orale du mini-projet (binôme, 100 %)  

UE en anglais (partiellement ou totalement)

Master BMC, S3, 6 ECTS

Code UE: 5V200

Responsable de l’UE: Carine BARREAU (MCU): carine.barreau [at] obs-vlfr.fr

Master Biologie Intégrative & Physiologie

Parcours Biologie et Bioressources Marines (BBMA)

ORGANISMES MARINS & MODELES BIOLOGIQUES

Cette UE permet aux étudiants de 1ère année de Master de passer 2 semaines à l’Observatoire Océanologique de Villefranche-sur-Mer. Le cours est obligatoire pour les étudiants du Master Biologie Intégrative, parcours Biologie et Bioressources Marines (BBMA) tandis qu’il peut être choisi en option par les étudiants du Master Biologie Moléculaire et Cellulaire (BMC). Les étudiants participent à des ateliers de présentation des organismes marins utilisés par les équipes de recherche du laboratoire (LBDV) et apprennent à les manipuler au cours de travaux pratiques dont les thématiques vont de la Biologie du Développement fondamentale à la toxicologie appliquée.

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Modalités  d’évaluation

Analyse d’article et présentation orale (50%)

Compte-rendu écrit de TP (50%)  

UE partiellement en anglais

Master BIP, S2, 6 ECTS

Code UE: 4B022 (ouverte au Master BMC)

Responsable de l’UE: Carine BARREAU (MCU): carine.barreau [at] obs-vlfr.fr

Licence de Sciences de la Vie

Parcours Biologie et Bioressources marines

Biologie Des Organismes Marins Et Diversité Des Recherches

Cette UE complémentaire se déroule sur 2 semaines et permet aux étudiants de découvrir les différents aspects (métiers & recherche) de l’Observatoire Océanologique de Villefranche-sur-Mer (OOV). Ateliers et journal clubs sont organisés afin que les étudiants mettent en pratique leurs connaissances théoriques en biologie et développent leur capacité de communication scientifique en français et en anglais.

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